dinkulturuahlakbilgisi.com
dinkulturuahlakbilgisi.com
KUR’AN’A GÖRE CİN ve ŞEYTAN
Memduh ÇELMELİ
Konu Anlatımı
Harlayan
Kur’an’a Göre Cin
Cin gizli, örtülü varlık, görülmeyen şey» anlamına gelir.
Cinler hakkındaki tek haber kaynağımız, Kuran-ı Kerim ve Hadislerdir.
Cinlerden bahsettiği için Kuran’da bir sureye «Cin Suresi» adı verilmiştir
Cinler, bizim gibi Allah’a inanmak ve onun buyruklarını yerine getirmekle yükümlüdür.
Ben cinleri ve insanları, ancak bana ibadet (kulluk) etsinler diye yarattım.(Zâriyât, 66)
Hz. Muhammed, «Cinlere İslam’ı anlatmış ve içlerinden bazıları iman etmiştir. (Cin, 1-2)
Hz. Süleyman, cinleri emrinde çalıştırmıştır. (Sebe, 12)
Cinler «yalın ateşten» yaratılmıştır. (Rahmân, 17)
Cinler «Geleceği (gaybı) bilemezler(Sebe, 14)
Cinler, ahirette hesaba çekilecek ve iyilik ve kötülüklerinin karşılığını görecektir.
dinkulturuahlakbilgisi.com
«Gözümle görmediğime inanmam» sözü yanlıştır. Bir şeyin varlığını kabul etmek için
onun mutlaka görülmesi gerekmez. Gözle görmediğimiz hâlde varlığını kabul ettiğimiz
pek çok şey vardır. Akıl, sevgi, merhamet, elektrik akımı, ses dalgaları gibi.
Görmesek bile burnumuza gelen kokudan, kulağımıza gelen sesten, dilimizde bıraktığı
etkiden bir şeyin varlığından haberdar oluruz. Bazen burun, kulak, dil gözün yerini alır.
Bunun gibi gözle görünmeyen bazı varlıkların varlığına da kalp ve akıl ile inanırız.
dinkulturuahlakbilgisi.com
DİNLİ - YORUM
Kuran’da, şeytanın insana düşman olduğu haber verildiği halde günümüzde pek çok kişi
daha çok cinler konusunda endişe içerisindedirler.
Bazı kimseler «cinlerden» bahsedecekse «adının anıldığı yere gelir korkusuyla» onlara
«üç harfliler» demektedir. Oysa bu yersiz bir korkudur. Kuran’da bir sureye «Cin» adı
verilmiştir. Şimdi bu sureye «Üç harfliler suresi mi» diyeceğiz. Gittiği yeri harap eden
«İnsan» nesline bakarak, anıldığı yere gelir korkusuyla cinler bizden «beş harfliler» diye
mi bahsediyordur acaba?
Yeni neslin cin korkusu ne yazık ki saçma cin, büyü ve şeytan filmlerine dayanmaktadır.
Korku filmi seven seyirCİNİN bu zaafını kullanmak isteyen bazı «cin fikirli» yönetmenler, dini
kavramları kullanarak İslam anlayışına uymayan filimler ortaya koymuşlarr.
Sağlıklı bir «DİN bilgisine» sahip olmayan bu kimselerin «CİN bilgisi» de tamamen uydurma
hikayelerden oluşmuştur.
Dini kavramları istismar ederek korku amaçlı «CİNLE» ilgili filimler yerine, huzur veren «DİNLE»
ilgili filimler yapılsa keşke.
Memduh
Cinlerin varlığına inanmak batıl inanç, hurafe değildir. Kuran’da varlığı haber verilmiştir. Ancak
onlar hakkındaki bilgimiz de sınırlıdır.
Cinlerin var olması bizim için bir tehdit değildir. Kendi boyutlarında varlıklarını sürdürmektedirler.
Cinler, bu gün «kimin içine girsek acaba» «kimi çarpsak acaba» diyen varlıklar değildirler.
Memduh
“Şeytan, içki ve kumar yoluyla ancak aranıza düşmanlık ve kin sokmak; sizi, Allah’ı anmaktan ve
namazdan alıkoymak ister. Artık (bunlardan) vazgeçtiniz değil mi?(Mâide, 91)
Hz. Adem’in yaratılmasını, üstün özelliklerle donatılmasını hazmedemeyen iblis (şeytan),
kibre (büyüklenmek), kıskançlığa kapılıp isyan etmiştir.
“Meleklere, ‘Âdem için (Allh’a) secde edin.’ demiştik, hemen secde ettiler. Yalnız İblis diretti,
kibirlendi, nankörlerden oldu, .(Bakara 34)
Ateşten yaratılan şeytan, mantık yanlışına düşerek topraktan yaratılan insandan üstün olduğu
iddiasıyla Allah’ın emrine karşı gelmiş ve Allah’a isyan etmiştir. (Af, 12; Kehf, 50)
Önceleri iyi varlıklardan olduğu bilinen iblisin (şeytan) insanın yaratılmasıyla kötü bir varlığa
dönüştüğünü ve kıyamete kadar insanlara kötülük yapma konusunda yemin ettiğini öğreniyoruz.
Kur’an’a Göre Şeytan
Hani biz meleklere, “Âdem için (Allah’a) secde edin” demiştik de İblis’ten başka hepsi secde etmişlerdi.
İblis ise cinlerdendi de Rabbinin emri dışına çıktı. (Kehf, 50)
Şeytan, düşman olduktan sonra insanı «Allah’ın razı olduğu bir kişi olmaktan» uzaklaştırmak için ne
gerekiyorsa yapmaya başlar.
Kuran, iblisin «cinlerden» olduğunu haber veriyor.
dinkulturuahlakbilgisi.com
Allah, “Sana emrettiğim zaman seni saygı ile eğilmekten ne alıkoydu?” dedi. (O da) “Ben ondan
hayırlıyım. Çünkü beni ateşten yarattın. Onu ise çamurdan yarattın” dedi. (Â’râf, 12)
«İblis: "Öyle ise izzet ve şerefine yemin ederim ki, ben onların hepsini mutlaka aldatır, saptırırım
(Sa’d, 82)
Allah’a kulluktan
alıkoymak ister.
Yalan vaatlerle
harama teşvik eder.
Vesvese verir,
şüpheye düşürür.
İnatçı, nankör ve sinsidir.
İnsanları birbirine düşürür.
Hile yapar
ve tuzak kurar.
Kötü işleri güzel gösterir.
dinkulturuahlakbilgisi.com
Şeytanı «Kötülüğün Simgesi» Haline Getiren Özellikleri
“(Şeytan:) ‘Sonra (onların) önlerinden ve arkalarından,
sağlarından ve sollarından onlara sokulacağım ve çoklarını
şükredenlerden bulmayacaksın!’ (dedi.)” (A’râf, 17)
“…Şeytan onlara işledikleri (günahları) güzel gösterip
onları yoldan çıkardı. Oysa bakıp ibret alacak
durumdaydılar. (Ankebût, 38)
Allah’a karşı sorumluluk bilincine sahip olan kimseler,
kendilerine şeytandan gelen bir vesvese dokunduğu zaman
düşünür, (gerçeği) görürler.(A’râf, 201)
“Şeytan onlara vaatte bulunur ve onları boş umutlarla
oyalar. Oysa şeytanın onlara vaadi, aldatmadan başka
bir şey değildir.(Nisâ, 120)
«Şeytan, içki ve kumarla sizin aranıza düşmanlık ve kin
sokmak ve sizi Allah'ı anmaktan ve namazdan alıkoymak
ister. Artık bunlardan vazgeçtiniz değil mi(Maide, 91)
«…Şeytan onlara yaptıkları işleri güzel gösterip
onları doğru yoldan çıkardı. Oysa bakıp görebilecek
durumdaydılar(Ankebût, 38)
Şeytanın Kötülüğünden Korunma Konusunda Kuran’ın Öğütleri
dinkulturuahlakbilgisi.com
“Şüphesiz ki iman edip de yalnız Rabb’ine güvenenler üzerinde şeytanın hiçbir etkisi yoktur.
Onun gücü sadece kendisini dost edinenler ve Allah’a ortak koşanlar üzerinde etkilidir.
Gücü sınırlı olan şeytan, Allah’a inanan ve güvenenlere kötülük yapamaz. Allah’a hakkıyla
inanan, güvenen kimselere şeytanın zorla bir şey yaptırma gücü yoktur.
Şeytanın kötülüklerinden Allah’a sığınarak Ona dua etmeliyiz.
«Ey iman edenler! Şeytanın adımlarını takip etmeyin»
Ve de ki: ‘Rabb’im! Şeytanların kışkırtmalarından sana sığınırım!”
Özellikle «Felâk ve Nâs» surelerinde görünen ve görünmeyen varlıkların şerrinden Allaha
sığınılmıştır. Bu iki sureye bu yönüyle «Muavvizeteyn sureleri»
«sığınılan iki sure» de denilmiştir.
Dürüstlükten ayrılmamalıyız. Haramlardan sakınmalıyız. Hata yaptığımızda hemen tövbe
etmeliyiz. Şeytan hatasında ısrarı sebebiyle Allah’ın rahmetinden uzaklaştırılmıştır.
Ey insanlar! Yeryüzünde bulunanların helâl ve temiz olanlarından yiyin, şeytanın peşine
düşmeyin; çünkü şeytan sizin açık bir düşmanınızdır. O size daima kötülük ve çirkin iş
(yapmanızı), Allah hakkında bilmediğiniz şeyler söylemenizi emreder.(Bakara, 168, 169)
Euzü-Besmele’de «Euzü billahi mineşşeytanirracîm…» diyerek göremediğimiz bir varlık
olan şeytanın vesvese ve hilelerinden Allah’a sığınmış oluruz.
Bazılarına «ateşten yaratılan» şeytanın cehennemde nasıl cezalandırılacağı dert olmuş.
Oysa tek azap şekli «ateş» değildir. Kaldı ki topraktan yaratılan insana toprak veya toprak
cinsinden herhangi bir şey nasıl zarar verebiliyorsa, şeytana da Allah elbette ki çeşitli azap
şekilleri gösterebilir.
dinkulturuahlakbilgisi.com
DİNLİ - YORUM
Şeytan olmasaydı kötülük olmazdı gibi düşünenler var. Oysa kötülük için tek sebep şeytan
değildir. Nefsi (arzu ve istekler) kişiye kötülük yaptırabilir. Önceden iyi biri iken nefsi yüzünden,
kötü olmayı tercih ettiğinde şeytana, kötülük yaptıracak ayrı bir varlık yoktu.
Allah şeytanı kötülük yapsın diye yaratmadı. Şeytan, özgür iradesini bunun için kullandı.
Aynı şekilde, Allah hiç kimseyi kötülük yapması için yaratmadı. İslam’a göre her doğan
günahsız doğar ancak kişi daha sonra iradesini kötülük için kullanabiliyor.
Memduh
Şeytan önceden «melek değildi.» O, cinlerdendir. Melekler kötülük yapmaz, Allah’ın
emri dışına çıkmaz.
Şeytan, Hz. Adem’in yaratılışında kibirlenerek «Ben ateşten yaratıldım, Adem topraktan,
ben ondan üstünüm» diyerek bilinen ilk mantık yanlışına düşmüştür. Oysa, Allah katında
üstünlük davranış güzelliği (takva) iledir.
Sınıfa yeni gelen öğrenciye o sınıftan «ben bunu istemiyorum» diyen kişi «onun da burada
okumaya hakkı var» cevabına kızarak «öyleyse ona her türlü kötülüğü yaparım» dese haklı olur mu?
Okul idaresi de «kötülük yaparsan ceza alırsın» dese haksız olur mu? Bu örneği, Hz. Adem’in
yaratılışında şeytanın tavrını göstermesi açısından verdim. Doğrusunu en iyi Allah bilir.
Şeytan hata yaptığı için değil hatasında «ısrarcı» olduğu için Allah’ın merhametinden uzak
tutulmuştur. Hz. Adem, yasak olan bir şeyi yaptığı için çok pişman olmuş ve hemen tövbe
etmiş ve affedilmiştir. İşte şeytan bu yolu kullanmamıştır.
Memduh
dinkulturuahlakbilgisi.com
dinkulturuahlakbilgisi.com
Bizi DİNlemeye devam ediniz.
Memduh ÇELMELİ